PSA Belgium verbetert Europa Terminal om containerschepen van de volgende generatie te behandelen

Innovatie

10 november 2022 |  PSA Belgium en de Haven van Antwerpen-Brugge hebben het project voor de vernieuwing van de Europa Terminal officieel gelanceerd! De werken om de kademuur en de terminal te verbeteren zullen negen jaar duren en een investering vergen van 835 miljoen euro, waarvan meer dan 500 miljoen euro door PSA. Na voltooiing zal Europa Terminal een grotere capaciteit hebben en in staat zijn de grootste containerschepen ter wereld te behandelen, terwijl tegelijkertijd de koolstofvoetafdruk wordt verminderd.

De 32 jaar oude Europa Terminal, die in 1990 officieel in gebruik werd genomen, was de eerste getijdencontainerterminal in Antwerpen. Deze renovatie omvat een verbeterde kademuur van 1.200 meter en 16,5 meter diepte, waardoor Europa Terminal uiteindelijk schepen tot 25.000 TEU zal kunnen behandelen. Momenteel kan hij schepen tot 11.000 TEU verwerken. General Manager van PSA Antwerp Container Business Jurgen De Wachter legt uit: "De grootste schepen die zullen aanmeren aan de nieuwe kaaimuur moeten nog gebouwd worden. Deze terminal wordt echt gebouwd met het oog op toekomstige groei."

De werken zijn ingewikkeld omdat de kademuur moet worden aangepast om deze grotere schepen te kunnen aanleggen zonder de passerende schepen te hinderen, aangezien de Europa Terminal zich op het smalste stuk van de Schelde bevindt. Het project zelf zal in drie fasen worden uitgevoerd, zodat tweederde van de terminal gedurende het hele project in bedrijf kan blijven.

Het aanpassingsproject zal ook de capaciteit van de terminal verhogen met meer dan 700.000 TEU per jaar, een stijging van 40% ten opzichte van de huidige capaciteit. De toevoeging van nieuwe elektrische werfuitrusting en andere optimaliseringsmaatregelen zullen ook de totale koolstofvoetafdruk van de terminal met meer dan 50% verminderen.

Een ander onderdeel van het verbeteringsproject zijn nieuwe kadekranen met platforms om de veiligheid van de werknemers te verbeteren, en een nieuw kantoor- en onderhoudsgebouw op de terminal, dat door de Building Research Establishment Environmental Assessment Methodology (BREEAM) als "uitstekend" is beoordeeld.

Jurgen benadrukte dat het project aanzienlijk milieuvriendelijker zal zijn: "We worden duurzamer doordat we voor de behandeling van apparatuur overschakelen van diesel naar elektriciteit en windturbines op de terminal toevoegen. Bovendien omvatten de werkzaamheden een onderwaterdam die het nabijgelegen natuurgebied Galgenschoor beter zal beschermen."

De Antwerpse schepen en voorzitter van de haven van Antwerpen-Brugge Annick De Ridder was het daarmee eens: "Dit is een perfect voorbeeld van hoe je op een bestaande terminal grote efficiëntiewinst kunt boeken."

CEO van PSA Belgium Cameron Thorpe benadrukte de betrokkenheid van PSA bij België en de haven van Antwerpen. Hij zei: "Als wereldwijde logistieke leiders nemen we onze verantwoordelijkheid zeer ernstig als het gaat om duurzaamheid. PSA Belgium gebruikt sinds 2017 hernieuwbare elektriciteit voor zijn faciliteiten en we blijven ons richten op ons doel om onze CO2-uitstoot tegen 2030 met meer dan 50 procent te verminderen. De belangrijkste uitdaging om dit te bereiken zal zijn om de terminal operationeel te houden en onze klanten in staat te stellen te blijven groeien in Antwerpen, vandaar dat het project een verlengde tijdslijn heeft. Na voltooiing zal onze capaciteit echter met meer dan 40% zijn toegenomen en zullen we onze overslagcapaciteit toekomstbestendig hebben gemaakt."