
Digitale Diensten
Om de transparantie en dienstverlening voor onze klanten te verhogen, investeren we voortdurend in digitale diensten, waarin digitaliseren van data en datastromen centraal staat.
Schip
VOORAANMELDEN
Met IFTSAI kan je scheepsbezoeken digitaal vooraanmelden, waardoor containers op een bepaald schip geboekt kunnen worden.
LAAD- & LOSLIJSTEN
Agenturen en rederijen kunnen hun laad- en loslijsten doorsturen via EDI (COPRAR). Na lading/lossing kan er van deze bewegingen een terugkoppeling worden gestuurd (COARRI). Deze terugkoppeling kan verzonden worden na het afsluiten van een bezoek (Event Triggered), of periodiek (Time Triggered).
OVERZICHT SCHEPEN
Via ePortal kan je een overzicht opvragen van alle schepen die aanlopen bij onze verschillende terminals.
Contact
eSupport team
PSAA-eSupport@globalpsa.com
FAQ
Hoe kan ik de verwachte aankomst of vertrek van een schip zien?
Zie handleiding ePortal Algemeen - pagina 11.
GEGEVENSUITWISSELING
Naar PSA: | Van PSA: |
|
|
|
|
|
Lichter
TERMIJNAANVRAGEN & LICHTERBEZOEKEN
Voor containerafhandeling op binnenvaart in de haven van Antwerpen zijn de lichtermaatschappijen verplicht om de termijnaanvragen te creëren in BTS (Barge Traffic System), een applicatie van Port of Antwerp-Bruges. BTS koppelt dit door naar het Terminal Operating System, dat lichterbezoeken aanmaakt.
LAAD- & LOSLIJSTEN
Vervolgens kunnen lichtermaatschappijen laad- en loslijsten elektronisch (COPINO) of interactief (via ePortal) doorsturen. Na het insturen van de laad-/loslijst kan een foutenlijst teruggekoppeld worden. En na behandeling van de lichter worden de relevante rapporten verzonden (CODECO).
OVERZICHT LICHTERS
Via ePortal kunnen lichtermaatschappijen een overzicht opvragen van eigen barges die aanlopen bij onze verschillende terminals en van de status van de vooraanmeldingen.
Contact
Data Exchange
Data Exchange & Barge Planning (general)
Barge Planning
Loading & Discharging lists
FAQ
kan ik een loslijst of laadlijst ingeven via ePortal?
Zie handleiding ePortal Lichter - pagina 2.
Hoe kan ik nakijken of een lichterbezoek gekend is op terminal?
Zie handleiding ePortal Lichter - pagina 2.
Hoe kan ik een lossing of lading van een verwachte beweging nakijken (lichters)?
Zie handleiding ePortal Lichter - pagina 6.
Gegevensuitwisseling
Naar PSA: | Van PSA: |
|
|
|
|
|
Spoor
LAAD- & LOSLIJSTEN
Spooroperators kunnen laad- en loslijsten elektronisch (COPINO) of interactief (via ePortal) doorsturen. Na het insturen van de laad-/loslijst kan een foutenlijst teruggekoppeld worden. En na behandeling van de trein worden de relevante rapporten verzonden (CODECO).
OVERZICHT TREINEN
Via ePortal kunnen spooroperators een overzicht opvragen van eigen treinen die aanlopen bij onze verschillende terminals en van de status van de vooraanmeldingen.
Contact
eSupport team
PSAA-eSupport@globalpsa.com
FAQ
Hoe kan ik een loslijst of laadlijst ingeven via ePortal (spoor)?
Zie handleiding ePortal Spoor, p2.
Hoe kan ik nakijken of een spoorbezoek gekend is op terminal?
Zie handleiding ePortal Spoor, p2.
Hoe kan ik een lossing of lading van een verwachte beweging nakijken?
Zie handleiding ePortal Spoor, p4.
Gegevensuitwisseling
Naar PSA: | Van PSA: |
|
|
|
|
|
Truck
AFSPRAAK BOEKEN & ORDER CONTROLEREN
Met TAMS (Truck Appointment Management System) kan je een afspraak met een terminal boeken, waarbij je door het aanmaken van een vooraanmelding je order kan controleren (Order gekend, Commercial realease CPu aanwezig, Container geblokkeerd voor scanning, Container op terminal).
Is je afspraak gekoppeld aan een tijdslot, dan ontvang je een TAR (Truck Appointment Reference). Door gebruik van TAMS creëren we een spreiding van bezoeken en zijn er kortere wachttijden aan de gates.
Voor truckbezoeken die op de juiste manier zijn aangemeld, zijn er kortere doorlooptijden. Door in de pre-check de aanmeldgegevens te valideren én enkel trucks met een TAR status ‘OK’ naar terminal te sturen, kunnen foutvrachten vermeden worden.
VOORTGANG TRUCKBEZOEK
Via TAMS kan je de voortgang van het truckbezoek in de webapplicatie volgen. Details van een bezoek blijven beschikbaar voor opvraging. Interchanges (EIR) kunnen automatisch verzonden of opgevraagd worden.
AFSPRAAK AANMAKEN
Via ePortal, OptiTruck, of via een elektronisch bericht kan je een afspraak aanmaken.
OptiTruck
Maak je terminalbezoek eenvoudiger met de OptiTruck app:
Doe je administratieve check-in* of je zesmaandelijkse veiligheidstest*, bekijk je TAR, krijg parkeerinstructies, navigeer gemakkelijk op terminal en krijg toegang tot realtime info.
* Momenteel enkel op Europa Terminal K869 en Noordzee Terminal K913
Contact
TASC team (Truck Administrative Service Center)
FAQ
Hoe maak ik een bezoek aan en ontvang ik een TAR code?
Zie handleiding ePortal TAMS, p4.
Hoe maak ik een vooraanmelding aan?
Zie handleiding ePortal TAMS, p2.
Hoe verkrijg ik mijn interchange?
Zie handleiding ePortal TAMS, p8.
Hoe kan ik als chauffeur zien of mijn containers aangeleverd of opgehaald kunnen worden?
Zie handleiding ePortal TAMS, p3.
Kan ik op de hoogte gebracht worden als de status van mijn TAR wijzigt?
Zie handleiding ePortal TAMS, p12.
Hoe kan ik meerdere truckbezoeken en/of vooraanmeldingen tegelijk aanmaken?
Zie handleiding ePortal TAMS, p10.
Gegevensuitwisseling
Naar PSA: | Van PSA: |
|
|
|
|
|
Orders
IMPORT & EXPORT ORDERS AANMAKEN
Agenturen kunnen import (COREOR) en export (COPARN) orders aanmaken via EDI of ePortal (boeking leeg uit, boeking vol in, referentie leeg in).
Als antwoord op de aanmaak van een order via EDI kan er een APERAK bericht terug gestuurd worden ter confirmatie.
Contact
eSupport team
PSAA-eSupport@globalpsa.com
FAQ
Hoe bekijk, bewerk of creëer je een boeking (leeg uit, vol in voor export)?
Zie handleiding ePortal Orders p6.
Hoe bekijk, bewerk of creëer je een leeg in order?
Zie handleiding ePortal Orders p12.
Hoe bekijk, bewerk of creëer je een leeg uit order voor depot?
Zie handleiding ePortal Orders p16.
Hoe bekijk, bewerk of creëer je een vrijstelling van een volle import container?
Zie handleiding ePortal Orders p19.
Hoe bekijk, bewerk of creëer je een leeg in order?
Zie handleiding ePortal Orders p12.
Hoe kan je een order aanmaken, bewerken of nakijken?
Zie handleiding ePortal Orders p3.
Hoe maak ik een order aan voor scanning?
Zie handleiding ePortal Orders p22.
Kan je een order aanmaken voor een groot aantal containers tegelijkertijd?
Zie handleiding ePortal Orders p25.
Gegevensuitwisseling
Naar PSA: | Van PSA: |
|
|
|
|
|
Documenten
IMPORT DOCUMENTEN
Import documenten kunnen door de aangever elektronisch naar TUL (Transit Upload System) gezonden worden. De vervoerder kan dan vervolgens deze documenten op terminal afhalen.
EXPORT DOCUMENTEN
Export documenten worden via APCS (Antwerp Port Community System) ingebracht en worden via PSA gelinkt aan de containers.
CONTAINER INFO OPVRAGEN
Binnen ePortal is het mogelijk gegevens specifiek voor een container op te vragen. Zo kan er bv. worden nagekeken op welke terminal een bepaalde container een beweging heeft gehad.
Contact
Import & export documents
Container info
FAQ
Hoe bekom ik een interchange?
Zie handleiding ePortal Volg Container, p3.
Hoe kan ik een gedetailleerde containerhistoriek opvragen?
Zie handleiding ePortal Volg Container, p2.
Hoe zoek ik een containerbeweging op?
Zie handleiding ePortal Volg Container, p2.
Overige handleidingen ePortal
FAQ ePortal Algemeen
Hoe krijg ik een account op ePortal?
Zie handleiding ePortal Algemeen, p3.
Hoe kan ik inloggen op ePortal?
Zie handleiding ePortal Algemeen, p5.
Hoe kan ik mijn gegevens aanpassen?
Zie handleiding ePortal Algemeen, p21.
Hoe wijzig ik mijn wachtwoord?
Zie handleiding ePortal Algemeen, p23.
Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?
Zie handleiding ePortal Algemeen, p4.
Hoe kan ik zien of een container op terminal aanwezig is?
Zie handleiding ePortal Algemeen, p11.
Wanneer weet ik of een container is afgehaald?
Zie handleiding ePortal Algemeen, p12.
Welke afkortingen worden voor welke plaatscode gebruikt?
Zie handleiding ePortal Algemeen, p17.
Welke schadecodes zijn gekend?
Zie handleiding ePortal Algemeen, p18.
Welke ISO codes worden gebruikt?
Zie handleiding ePortal Algemeen, p19.
Is er een overzicht van de IMDG labels?
Zie handleiding ePortal Algemeen, p20.
FAQ ePortal Super User
Hoe pas ik de adresgegevens aan van mijn firma?
Zie handleiding ePortal Super User, p2.
Kan ik binnen mijn bedrijf andere ePortal users toevoegen/verwijderen?
Zie handleiding ePortal Super User, p4.
Hoe verdeel ik rollen in ePortal?
Zie handleiding ePortal Super User, p5.
FAQ ePortal Reporting
Kan ik op elk moment een rapportering aanvragen?
Zie handleiding ePortal Reporting, p2.
Kan een rapport in een ander formaat gezet worden?
Zie handleiding ePortal Reporting, p4.