
PSA wordt nieuwe aandeelhouder van Duisburg Gateway Terminal
Afbeelding © duisport
PSA International Pte Ltd (PSA), met hoofdkantoor in Singapore, heeft overeenkomsten getekend voor de overname van een minderheidsbelang van 22 procent in Duisburg Gateway Terminal GmbH (DGT). De transactie is onder voorbehoud van goedkeuring door de Duitse mededingings- en toezichthoudende autoriteiten. Na voltooiing van de transactie zal PSA toetreden als aandeelhouder van DGT, naast Hupac, HTS en duisport.
DGT, gelegen in de haven van Duisburg, wordt de eerste volledig klimaatneutrale binnenlandse containerterminal in het Europese achterland.
“Wij zijn verheugd dat we met PSA een belangrijke strategische partner voor DGT hebben gevonden, die met haar diverse bedrijfsactiviteiten in Europa, Azië en wereldwijd aanzienlijk zal bijdragen aan het succes van de Duisburg Gateway Terminal. Deze uitbreiding van het netwerk versterkt zowel de concurrentiediversiteit als de verdere diversificatie van de haven van Duisburg. Het onderwerp diversificatie van de toeleveringsketen krijgt een steeds belangrijkere betekenis,” zegt Markus Bangen, CEO van duisport.
Als onderdeel van Europa’s grootste en meest duurzame binnenhaven zal DGT een belangrijke toegangspoort zijn voor het leveren van groene logistieke diensten aan het dichtbevolkte industriële achterland van Duitsland.
Tan Chong Meng, Group CEO van PSA, zegt: “We zijn enthousiast om partner te worden in de Duisburg Gateway Terminal, samen met de bestaande aandeelhouders duisport, HUPAC en HTS. Als onderdeel van Europa’s grootste en meest duurzame binnenhaven zal DGT een belangrijke toegangspoort zijn voor het leveren van groene logistieke diensten aan het dichtbevolkte industriële achterland van Duitsland. Door gebruik te maken van PSA’s wereldwijde havens en supply chain-netwerk, evenals onze sterke aanwezigheid op het Europese vasteland, willen wij het DGT-partnerschap versterken en Duitsland ondersteunen in de energietransitie, in lijn met onze strategische focus op het bevorderen van een soepelere, veerkrachtigere en duurzamere handel.”
De bouw van de trimodale DGT verloopt volgens planning en wordt beschouwd als een voorbeeldproject voor de toekomst van logistiek. Met een oppervlakte van 235.000 vierkante meter wordt DGT bij voltooiing de grootste containerterminal in het Europese achterland. De oplevering van de eerste bouwfase staat gepland voor het eerste kwartaal van 2024.