Wereldprimeur: ATS en CMB.TECH lanceren eerste waterstof dual fuel straddle carrier
30 maart 2023 | Antwerp Terminal Services (ATS), een joint venture tussen MSC PSA Europe Terminal (MPET) en PSA Antwerp (PSAA), zorgde vandaag voor een wereldprimeur. Tijdens een korte huldiging in de Antwerpse Haven lanceerde het bedrijf voor het eerst een ‘H² dual fuel’ straddle carrier. Het voertuig, dat gebruikt wordt om containers in de haven te vervoeren, wordt aangedreven door een mengeling van waterstof en diesel en maakt gebruik van H² dual fuel spitstechnologie. Dit werd ontwikkeld door het cleantech bedrijf CMB.TECH en nadien met de ondersteuning van ATS verwerkt in een bestaande straddle carrier. Dit toestel kan een belangrijke rol spelen bij de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen in haventerminals.
Tegen 2030 willen ATS, MPET en PSAA samen hun koolstofuitstoot met de helft verminderen in vergelijking met 2019. Tegen 2050 willen ze zelfs helemaal geen broeikasgassen meer uitstoten. Deze doestellingen zijn in lijn met het 2015 VN Klimaatakkoord van Parijs en de Europese Green Deal. Als onderdeel van het plan om deze doelstellingen te bereiken, kondigden de partners vandaag de lancering aan van hun nieuwe dual fuel straddle carrier die waterstof injecteert in de dieselverbrandingsmotor.
CMB.TECH is een Antwerps cleantech bedrijf dat gespecialiseerd is in het ontwikkelen en bouwen van grote maritieme en industriële toepassingen die aangedreven worden door waterstof en ammoniak. Het bedrijf integreerde de technologie en leverde de nodige expertise aan om dit eerste prototype te ontwerpen en te bouwen in samenwerking met ATS en de fabrikanten van de straddle carrier. De dual fuel technologie kan tot 70% van het dieselverbruik van nieuwe straddle carriers vervangen door waterstof. Het uiteindelijke doel is om de toestellen 100% door waterstof aan te voeren.
Na een ontwerp- en ontwikkelingsfase van 24 maanden gaan de partners nu de actieve prestaties van de dual fuel straddle carrier testen op de Noordzee Terminal van PSAA. Tijdens dit proces zullen de partners niet alleen evalueren hoe ze het voertuigontwerp kunnen verbeteren, ze zullen ook andere belangrijke factoren onderzoeken die nodig zijn om deze nieuwe technologie verder uit te bouwen. Bijvoorbeeld hoe de levering en opslag van waterstof zal gebeuren voor het hele wagenpark. PIONEERS, een project gefinancierd door de EU en gecoördineerd door de Port of Antwerp-Bruges, ondersteunt deze volgende fase. Dit project maakt deel uit van het Horizon 2020 programma. Het programma ondersteunt en stimuleert de ontwikkeling van specifieke oplossingen die de koolstofuitstoot in de havensector verminderen met als doel de havens tegen 2050 om te vormen tot groene infrastructuren.
Roy Campe, CTO van CMB.TECH: “Havens werden al aangestipt als hotspots voor waterstoftechnologie. Straddle carriers worden er intensief gebruikt en dual fuel-technologie is hiervoor erg geschikt omdat ze het juiste evenwicht kan bieden tussen het verlagen van de uitstoot en het behoud van operationele prestaties. Bovendien is de technologie erg robuust en kostenefficiënt. We werken graag samen met PSA om havenapparatuur aangedreven door waterstof te testen. Hiermee zetten we in de zware containerterminals een eerste stap weg van diesel.”
Groene Straddle Carrier Programma
De tests met de eerste prototypes van de dual fuel waterstof straddle carrier zijn onderdeel van het Groene Straddle Carrier Programma van MPET en PSAA. Hierbij evalueren de terminaloperatoren op holistische wijze vier belangrijke technologische pistes om de koolstofuitstoot van deze voertuigen in hun werkomgeving aanzienlijk te verminderen. De vier pistes zijn: waterstof, biobrandstof, hybride batterijen/diesel en volledige elektrificatie. Welke oplossing de partners uiteindelijk zullen kiezen, hangt af van de testresultaten.
Francis De Ruytter, Regionale Manager Duurzaamheid voor PSA Europa, het Middellandse Zeegebied en Amerika, benadrukt het belang van de focus op straddle carriers om de duurzaamheidsdoelstellingen van PSA te bereiken: “Willen we een hoge productiviteit op onze terminals in stand houden, dan zijn straddle carriers cruciaal. Tegelijkertijd zijn deze vervoersmiddelen verantwoordelijk voor 90% van onze rechtstreekse emissies in België. Hoewel we op het terrein van onze Europa Terminal geleidelijk overgaan op het gebruik van automatische stapelkranen, beseffen we dat straddle carriers nog jarenlang een sleutelelement in ons wagenpark zullen blijven. Daarom investeren we nu in een programma dat verschillende opties en partners onderzoekt om zo deze voertuigen duurzamer te maken.”